Jeg er hverken tryllekunstner eller hypnotisør, men alligevel kan jeg påvirke din hjerne på en måde, så du absolut ikke skal tro dine egne øjne. For mig handler kunsten ikke så meget om de store følelser, eller store konflikter, men meget mere om at opleve hvordan vores syn bedrager os, og fornemmelsen af andre verdener. Jeg prøver at lave store oplevelser. Tit prøver jeg at give flere sanseindtryk på én gang.

magisk bro,A.C.Rosmon, surrealisme

Når jeg lægger forsvindingspunkterne uden for lærredet, og sørger for at hovedmotivet er på tværs af lærredet, er der en stor chance for at jeg kan begynde at drille dine øjne, og sætte hjernen på overarbejde, sommetider så meget at lærredet tilsyneladende skifter format. Du kan opleve det i den virkelige verden  ved at gå i en bue forbi værket. Her han du se ind på hvert enkelt billede fra hver sin side. Lad dig overraske. Også  med de øverste billeder.

Magisk hule. A.C.Rosmon, ikke firkantet maleri, akrylmaleri

Magisk billede af en stengrotte/tunel der øjensynligt skifter format medens du ser på billedet når du går forbi det

Når man går fra firkantede lærreder til ikke firkantede lærreder øges troværdigheden for hjernen til at tro, at det er en 3-D ting. Det virker både spændende og mærkeligt, at se på en flad ting, og idet jeg træder 3 skridt baglæns, ændrer rummet sig, så  billedet folder sig ud, der er pludseligt plads til en parallel verden. Brug af gradienter og tilbageskubbere og deres modsætning, er med til at levendegøre værket. Det har stor betydning, hvilken side man ser værket fra.

synsbedrag, surrealisme,akrylmaleri,A.C.Rosmon,

Størrelsen på kendte ting, og detaljeringsgraden af ting, har stor betydning for vores opfattelse af størrelse og afstand. Skrå flader og linjer er med til at give billedet dynamik og definere rummet.

Sådan er det også, når jeg hænger et kvadratisk maleri på spids. Værkerne kommer til at fylde mere, men virker meget  lettere. Da jeg har rimeligt styr på mange af de ting der har med dybde og dybdeforskelle, kan jeg manipulere med din hjerne, så den kommer på overarbejde

Jeg kan faktisk få dig til at tro, at et lærred der er helt fladt fladt, er bygget op med meget kraftigt opbygning eller polstring, hvilket det reelt godt kunne være, da jeg tit laver og bruger 3-D lærreder i min kunst. Her kan du se, at jeg også kan finde på at få et element eller mere til at se ud som om det stikker ud af lærredet. I øvrigt er Neutral-grå god til at få farverne til at definere sig selv, men bliver også optisk svinet til af kontrastfarverne til de brugte farver.

Ren klar lysegrøn, er nok den farve du nemmest kan få til at slippe lærredet, og komme så tæt på dig, at den kan hive dig ind i et nyt univers.

Gå ind og se billederne. Se gerne fra flere vinkler, og tillad dig selv, at lade dine øjne og hjerne blive forført, men vid, …………

at selvom det kan være rigtigt flotte spændende og meget fortællende  billeder, så skal du aldrig helt stole på dine øjne.

Uanset hvor overbevisende et maleri ser ud på en skærm, så skal kunst ses i den virkelige verden, for jeg bruger mange pigmenter, som næsten  ikke kan ses på foto, men øjnene opdager pludseligt, at her er der noget særligt. Foto kan heller ikke se det, når det er lag på lag på ……………

Kunst skal ses i virkeligheden