Det finkulturelle paradoks.

I samfundet er der noget kunst som anses for at være finere end andet kunst, hvilket vi også har set under Corona-Krisen, hvor politikerne gav tilskud til, at man kunne komme på museum til ½ pris, så vi kunne se hvordan den “rigtige” kunst skal se ud. Vi har også de Statsanerkendte censurerede udstillinger, hvilke jeg har 5 af, hvor andre har bedømt hvad de mener er rigtig kunst, eller god kunst.

Kunst er en lidt underlig størrelse, for mange tror, at man skal have forstand på kunst, men efter min bedste opfattelse er det noget vi skal føle, undres over, få os til at komme i tanke om noget vi har oplevet, eller bare få tankerne flyve, noget vi bare kan nyde. Det er noget i retning af, som når du lytter til musik. Der er ingen facitliste. Mange tror, at det at et værk er blevet antaget på en statsanerkendt censureret udstilling , er et objektivt mål for, at det er god kunst; – hvilket det slet ikke er, men derimod et subjektivt udtryk for hvad DEN gruppe af censorer anser for at være kunst. Jeg oplever tit, at ved opslag, bliver de aller bedste værker valgt fra i 1. runde sammen med noget af det værste. Det allerværst får dog lov at gå hele vejen igennem, for det kunne være noget nyt avantgardistisk kunst, så derfor tør man ikke være bagstræberisk. Efter 1. runde, kommer de rigtige værker ind til bedømmelse, od så står den på at finsortere. Dette siger jeg på trods af at jeg selv har jagtet de 5 point, og opnået dem.

Hvad er god kunst så, hvis det ikke handler om at have forstand på kunst, og censurerede udstillinger ikke er objektive? Hvad skal jeg så tro på og stole på? Er det prisen jeg skal gå efter??? Og dertil må jeg desværre sige nej. Selvfølgelig må nogle mennesker mene, at den dyre kunst er værdifuld, og selvfølgelig er et kranium i platin og diamanter særdeles dyrt, i og med, at der er brugt rigtigt mange og dyre materialer. Der er også ligesom nogen i kunstverdenen der er gode til at hippe forskellige kunstnere, og nogle gallerier er også gode til at få priserne hævet. et galleri skal tit have en m2 pris, og eller 20 – 60% af salgsprisen. Hvad kan jeg så bruge som målestok for hvad der er god kunst?

Du er den eneste, som har målestokken for hvad der er god kunst for dig! En god målestok er hvis du bliver ramt af billedet, og det uanset om det er positivt eller negativt, for så siger værket dig noget. Det eneste kunst ikke må være for dig, er at være ligegyldigt. Irriterer et værk dig, kan det nemt skyldes, at det peger direkte på en af dine skyggesider, og det er rigtigt træls, men det giver dig også mulighed for at få bearbejdet dit problem så meget, så du kan slippe det problem; – og i sådant et tilfælde kan det blive et virkeligt yndlingsværk. At du også med fordel kan vælge et værk, som du umiddelbart kan lide, vil ofte enten give ro eller at du lader dig imponere. Alle følelser er tilladte.

Jeg laver kunst der udfordrer vores opfattelsesevne. For mange år siden var jeg med på en udstilling som hed det foranderlige billede, og Idéen med at billedet gerne må forandre sig medens folk går forbi, eller gennem dagen, har fulgt mig lige siden. En af de ting jeg jeg gør medens jeg laver mine billeder, er blandt andet at gå i en halvcirkel forbi mine værker. Først når billedet kan udfordre mig, og ændrer sig alt efter hvor jeg står, er jeg tilfreds, for så kan det nok også give dig noget ekstra

Noget af det jeg gerne vil med alt det skriveri her er at få dig til at kigge på billeder uden at falde på røven på grund af nogle fandens fine ord; men gøre det fordi du ser noget i billedet, som påvirker dig. Noget jeg synes du skal tænke over er, om din investering i et kunstværk et spørgsmål om at prale med noget dyrt, er det for at bare få noget dekorativt på vægen, eller er det fordi det værk giver dig noget særligt.

A.C.Rosmon, surrealisme, kunstner, kunstneren, krøllet hjerne, blandform,

Når jeg har været kurator på en udstilling, har det aldrig været navnet der betyder noget! Det har altid været vigtigt, at der var noget i værkerne som f.eks. farver, komposition, noget nyt eller anderledes og at det var teknisk godt udført, og at værket virkede gennemarbejdet.

Selvom jeg selv er kunstner,syntes jeg godt at man kan stille krav til os kunstnere. Selvfølgelig skal du købe værket som beset, for du kan ikke se alt på et foto, og især ikke hos mig, da jeg blandt andet bruger farver du ikke kan se hele tiden(interferens-farver), dem ser du pludseligt,når du står det helt rigtige sted i forhold til lyset, og det betyder også, at billedet ændrer sig gennem dagen. At dit humør også har indflydelse, samt hvor længe du kigger på billedet er endnu en ting, som påvirker din opfattelse hvad du ser.

Lad kunsten hjælpe dig med at huske at ønske og drømme. Send dine ønsker og drømme ud i verdenen, for der at samle energi, og befrugte andres idéer, så de også bliver til noget. Vær med til at forskønne din egen tilværelse, så du kan være med at endnu flere kan få det godt. Prøv selv at mærke hvor dejligt det kan være at hilse på andre der går igennem DIN gade, eller du møder ude i byen. Det kan virkeligt når andre hilser igen. det kan få hele dagen til at lyse op. lad sommerfuglene flyve, og giv dem gode steder at overvintre.

Når du køber kunst, gør du ikke kun noget for dig selv, men du sætter bogstaveligt talt også pris på kunstnerens arbejde.

This entry was posted in Blog and tagged , , , . Bookmark the permalink.

Comments are closed.