Ja hvorfor så mange farver, når man i princippet blot kan nøjes med rød gul og blå? Se blot vores farvefotos, de bruger kun 3 farver, og i tryk er der 4 farver, nemlig rød gul, blå og sort. Nyere printere har dog 5 farver, og man kan få masser af flotte billeder ud af det.
Hvis vi nu omsætter det til musik, er der mange bands med 3-5 musikere, eller kammermusik for ganske få instrumenter, og de typer musik er der også rigtigt mange komponister til. Der er mange, der maler med en meget begrænset palet.Det kan jeg også, faktisk kan jeg gå helt ned på èn farve, en solist, men det er mere spændende med et helt symfoniorkester.
De mange farver gør også at jeg kan male med meget mere brillante farver, for som min gamle farvemester sagde:”Når vi blander 2 farver, begynder de at æde af hinanden”, og jeg kan tilføje at nogle farver slår hinanden ihjel; – med mindre de bliver laseret op, så de ligger i adskilte lag, så kan det lade sig gøre.
For en del år siden læste jeg, at Joh. Itten mente at der var 3 slags malere.
1) fandt en lærermester, som de nærmest kopierede i et og alt
2) de fandt deres helt egen palet, som de så brugte til at male alt med
3) er dem, som starter en helt ny palet op, hver gang de begynder på et nyt værk, og dem kaldte han genier.
Jeg besluttede mig for, at jeg ville være et geni på lige netop på det område! Derfor kan det også være svært at kopiere mig og mine billeder, især hvis det bare er ud fra et foto, da et foto absolut ikke kan vise alt; f.eks. hverken interferens-farverne eller de mange lag og gennemsigtige ting, men det gør øjet 🙂
Hele den akromatiske skala er med til at definere alle andre farver, men kan absolut også selv. Vi har meget langt tilbage haft bladguld og andre bladmetaller, og blev så beriget med gul- og sølvmaling, endda med flere nuancer, og pludseligt kom Interferens-farverne som gør, at vi kan lave et meget mere guddommeligt lys. Vi kan næsten blive blændet af himlen, vi kan få himlen til at lyse 🙂 vi kan få englene til at synge 🙂
Ikke alle har lige godt et farvesyn,og ikke alle kan se de små nuancer der ligger i lag på lag. Farverne har forskellige bølgelængder, og da de fleste af mine farver er rene pigmenter er det rigtigt mange forskellige bølgelængder der møder dig, og lige som ved et godt måltid, med mange syns-,duft- og smagsoplevelser bliver man mættet på en anden måde, end hvis man propper sig med leverpostejmadder, det kan smage udmærket, og man bliver mæt, men det er kun maven der bliver mæt, der mangler en eller anden form for fylde; – den får du ved gallamiddagen, gourmet-middagen, eller for den sags skyld ved julefrokosten. Her har maleriet sin berettigelse, med sine mange forskellige bølgelængder, der giver stort set samme farve, men med større fylde, og muligheden for de mange lag, og /eller den fysiske fylde. Så prøv næste gang du får chancen for at se mine værker, både at se dem på stor afstand, hvor det er 3-D effekterne og kompositionen, men også at gå tæt på, og gerne i dagslys, for der at se detaljerne og nuancespillet. 🙂