…… så her kan kamera og skærm slet ikke følge med; – men kunst skal jo også ses IRL! Selv en nok så god skærm, bog eller fotostat vil aldrig kunne yde et kunstværk fuld retfærdighed, men kun kunne give en fornemmelse af hvad man kan se, være en appetitvækker, så ens nysgerrighed kan blive vakt. Alligevel opfører vi os tit som om vi har set hele sandheden.
Jeg opfatter mig selv som surrealist, men må også blande begrebet kolorist ind i det, for det handler også meget om at få lyset til at komme inde bag fra lærredet, at få lavet levende farver, og at modellere med farverne. Jeg bruger også farverne til at ændre opfattelsen af et ret naturalistisk billede eller detalje, så vi kommer over i et andet univers.
Når jeg nu kigger tilbage, kom metallerne hurtigt til at betyde en del for mine billeder, og faktisk har det altid været sådan at jeg ikke kunne få farver nok. Ser jeg en farve jeg ikke har i noget af det jeg maler med, køber jeg den, og jo mere ren og klar en farve er, des bedre. Én ting , som min gamle farvemester lærte mig da jeg var i lære som farveriassistent var, at blander du 2 farver eller mere, vil de som regel æde af hinanden, og til tider slå hinanden helt ihjel! Undtagelsen er, at tager du 2 farver, der vil slå hinanden ihjel, og laserer dem sammen, så kæmper de på liv og død og giver et meget levende og fyldigt udtryk. Det er vigtigt hvilken farve der er i det øverste lag
Jeg har fået prædikatet Eventyr-surrealist, og når jeg fortæller om andre verdener og lignende, bruger jer både irissens – , interferens farver og gennemsigtige ting for at give dette ikke fysiske udtryk, den der vibrerende energi. Det giver til gengæld det problem, at øjet kan se det, men skærmen kan ikke vise det ordentligt.
Noget af det der fungerer ret godt er f.eks. at jeg bruger goldflaks gel til blade. de findes i en stor og en lille udgave, og gør, at jeg kan differentiere mine træer, så de fungerer som gradienter, og samtidigt føre os over i eventyrets – og magiens verden
Jeg har både effektmalinger, glimmerlim og forskellige geler, men også mange forskellige slags glimmer som jeg blander ind; – alt sammen for at fortælle eventyr fra Thy og fjerneste omegn