Påsken er farvemæssigt kendetegnet af gule farver, men også af falske udsagn, specielt omkring Skærtorsdag og Langfredag, hvor et kys skulle afsløre hvem der var Jesus, og hvor Peter svor, at han ikke kendte Jesus; måske derfor falsk, eller svirrefluerne der er sorte og gule striber, lige som hvepsene.Den gule farve lyser op, og ekspanderer, så den gule farveplet ser væsentlig større ud end specielt violet og sort, og udstråler lys, varme og glæde, og er derfor et godt Antti-depressivt middel uden en masse bivirkninger. De klare varme gule farver virker kraftigst og bedst. Mange insekter tiltrækkes iøvrigt af gule blomster, nok fordi de tidligst udviklede blomster var gule.
Gul er i øvrigt et ret bredt spekter, der starter med en is kold grønlig gul farve, der går over i den nærmest skærende hvidlig-gule Primrose, der også er begyndelsen på en hel række af klare Cadmium-farver, der i øvrigt går over orange og en hel række af røde farver til den slutter i en næsten sortrød farve, som jeg ville bruge til dybrøde roser. Man bør i øvrigt være meget opmærksom på hvilken gul man vil bruge når man henholdsvis vil lave grønne og orange farver. Blander du gul og sort, får man grøn, så derfor er skyggefarven til gul; – grønne farver.
Der er også nogle dussede gullige jordfarver som f.eks. lysokker, Guldokker, Sienna naturel og Neapel gul, der alle er mere eller mindre varme farver. Golden har desuden et par gule farver, der virkeligt har et bredt spekter, hvis der bliver brugt noget Glazing liquid.Det med løgnen, eller symbolet for falskhed, har måske noget med det at det hele skal være noget så pænt, – …………….. i hvert fald på overfladen. Det er ikke alle der får mulighed for at se rundt i krogene, og opdage alle ubehagelighederne. Hvor tit svarer vi ikke, at det går godt, eller at vi har det fint, selvom verdenen er ved at bryde sammen om ørerne på os, og det er kun den helt nære ven,der til nød kan få lov til at komme helt der ind og se, hvor det gør ondt.I Goethes farvelære farvelære repræsenterer den gule farve lyset, og blåt mørket. Jeg fik en gang vist et forsøg, hvor man tog 3 glas med en ren gul farve i, og 3 glas med en ren blå farve i. disse glas blev sat i et lysbilledapparat. Først de gule, og der kom en gul plet på lærredet. de blev byttet ud med de blå, og så kom der en blå plet. Så satte man alle de blå, og sammen, og derpå alle de gule sammen i apparatet, og det blev grønt. Nu gør man så det der er en af de mærkeligste oplevelser i mit liv som kunstner. Nu tog man et glas af hver og satte i apparatet, og det blev grønt; fint nok så, nu tog man så et nyt sæt, og satte det i, så glassene stod skiftevis hele tiden, og? Hvad var det nu? Der komm en ubestemmelig brunlig farve; – og det skulle gå hen og blive endnu mere mystisk, for da der så kom endnu et sæt i skiftevis, så blev lærredet Gud bedre det RØDT!!!, Virkeligt underligt. Det har taget mig mange år at finde ud af, hvordan det kan lade sig gøre, selvom jeg har lidt svært ved at fatte hvordan og hvorfor.
Det siges, at giver man en buket gule blomster, så insinuerer man, at vedkommende er falsk, selvom de gule blomster, som regel er de der holder sig frisk længst. Her er påsken en god undskyldning til at give solskin i en mere fysisk form.
………….. og så ender det vel med et æg
…………………………………. måske et spejlæg