Spørgsmål omkring livet før og efter livet, og omkring perception (opfattelsesevne) har altid været en del af mit tankegods.For mange år siden, blev jeg så gjort opmærksom på den hollandske kunstner M.C.Escher der blandt andet laver nogle umulige figurer, der ser ret så tilforladelige ud, lige indtil ……. ……og det synes jeg er meget fascinerende. Det at vi kan tegne og male ting der ser meget tilforladelige ud – i 2-D; – men som absolut ikke kan laves i de tilsvarende almindelige materialer i en fysisk 3-D verden. Det at kunne få ting til at stå frem, eller lave hul ind, det at snyde øjnene og hjernen,så man absolut ikke skal tro sine egne øjne, det fascinerer mig rigtigt meget.
Da jeg en dag for meget længe siden, og med andre billeder gik fra den ene side over til den anden side af billedet, medens jeg blev ved med at se opmærksomt på det, skete der noget mærkeligt; – billedet skiftede øjensynligt format! Der skete øjensynligt det, at forholdet mellem højde og brede, på trods af at billedet er lavet i træ og lærred, så de fysiske mål forblev de samme, skiftede format. Fascinerende, særdeles fascinerende.
Selvom jeg tager udgangspunkt i, at jeg vil lave et magisk maleri, så blander der sig så som regel mange flere ting ind i værket. Idéen om parallelle verdener, at der bagved bagved også er noget eller ingenting, at det er en illusion vi sidder og ser på, og at elementer i en fortælling, pludseligt kan blive eller være begyndelsen, eller en del af en ny historie, der ikke er en-entydig, er også med til at give et foranderligt billede der ændrer sig efter hvor man står og ser på værket, lysets farve og retning, og beskuerens humør og tankegods. Med til at øge magien og foranderligheden i maleriet er min brug af Bladguld, metalfarver og interferens-farver, hvor lysets kvalitet og retning, er altafgørende for farve- og lys-opfattelsen de enkelte steder i værket.
For nogle år siden skrev Kirsten-Marie Hedeland en omtale under titlen “Man ser mere end øjet rækker”, som kan læses under ” Om Rosmon. Tit får jeg lavet sådan, at hvis du flytter dig lidt i forhold til det billede du ser på, så føles det som om du netop kan se lidt mere, og lidt længere.
Det ikke firkantede maleri, kan sagtens forstærke fornemmelsen af det magiske spring, når billedet ændrer udseende, og er med til at levendegøre det magiske maleri.