For mig er der flere måder at lave noget jeg vil kalde magiske farver i et maleri på. Det med at få farverne til at virke magiske, betyder at de virker levende, og gerne med et strejf af mystik. Nogle af de ting, som jeg synes giver et specielt lys, er brug af interferens-farver, lag på lag malede flader og en palet af de sekundære farver(orange, grøn og lilla/violet)
Interferens-farverne er i den rette vinkel i forhold til lyset, let at se, men næsten umulig at fotografere. En anden ting der gør farver levende, er når man laserer en farve op. Da man skabte filmen Avatar, var der en Dansk professor ind over, som målte, at 70 % af det lys der blev reflekteret fra menneskehud, blev reflekteret fra dybere lag end det øverste, så derfor er vi nødt til at lasere, når vi maler mennesker; – og det er også derfor at en del kvinder kommer til at ligne sminkede lig, nåd de bruger en pudder, foundation eller lignende der er for dækkende.
I mange år har det nærmest været umuligt at lasere, når man malede med akryl. Nogle har så brugt vand til at udtynde farven med, men det har den ulempe, at farven bliver mat, og farvefilmen svækkes, og det har derfor altid været forholdsvis let at se, om der var malet med akryl, men det er ikke tilfældet nu, hvor Golden har lavet en Acrylic Glazing Liquid (Satin) og (Gloss), der gør det meget svært at se, om der er malet med olie eller akryl, for laserer du med linolie på et oliemaleri, bliver billedet også blankt, især hvis du glitter farven ved at gnide den halvtørre farve. Der er en ulempe ved at vise et laseret billede på foto, for nu sammenkopierer du lagene så de forsvinder, medens øjet oplever dybden i lagene og ser f.eks. en levende hud. Det med de mange lag +lak, gør også at bilerne ser rigtigt flotte ud når de er helt nye og skinnende, og derfor er det tit nemt at se om der er lavet en hjemmereparation med et lag farve, selvom det er samme nuance
Endeligt kan du bruge sort, som er mangel på farve. Sort er en sjov akromatisk (ikke farve) farve, der fremhæver andre farver, og skubber næsten alt andet frem, men kan også danne forgrund, og i så fald, skaber den lys ide bag fra himlen bag, så tingene står i modlys.