Hvor individuel tør du være, hvis du skal vælge en kunstner til en udstilling, eller du skal have et værk til din egen væg? Køber du Bilka-kunst, eller tør du tage nogle meget mere individuelle valg? ….. og hvorfor skal malerier altid være firkantede og flade?
Som du kan se, behøver malerier på lærred hverken at være firkantede eller flade. Rent faktisk behøver vi ikke at lade os begrænse af formen på et lærred længere, og sådan har det rent faktisk været i næsten 30 år; – og nej, de håndlavede lærreder er faktisk dyrere at lave i materialer, end færdiglærreder med samme areal, og som er i god kvalitet. Det kræver en del materialekundskab, at kunne lave et godt lærred helt fra bunden, især hvis man vælger lidt andre ting end det man altid har gjort, og her kommer min uddannelse mig til gode.
Jeg vil påstå, at nu er det ikke længere motivet der skal tilpasse sig lærredet, men derimod lærredet som kan tilpasses idéen, eller det sted hvor værket skal placeres, eller en helt anden ting; en ny type lærred kan tiltrække helt nye slags motiver. Det giver så også en mere enkel, og samtidig mere kompleks oplevelse, idet langt de fleste unødvendige ting er fjernet, og så begynder dine øjne, og din hjerne at arbejde, og du begynder at opleve på nye måder.
Det vil snart vise sig hvor rummelig du er, om du har din egen ro i dig, og om du kan beherske kaos. Hvis alt det er tilfældet, venter dig mage anderledes, og meget mere spændende oplevelse, og hvor du vil kunne opleve at værkerne åbner sig på en anderledes måde, så selv helt flade malerier kan virke som om de fremstår som om de er fysisk 3-D-agtige, og de der rent faktisk er fysisk 3-D, bliver endnu mere overbevisende
Selv for et stort velrenommeret firma, der som regel har styrke nok til i alle andre tilfælde, at kunne gøre som de selv vil, kræver det utroligt meget, at få et anderledes værk ind af en mindre kendt kunstner, end at få en dyr reproduktion af en kendt kunstner ind, og der skal det helst bag glas. Der er i øvrigt videnskabelig bevis for, at kunst der er antaget af en kunstinstitution, for en meget bedre bedømmelse, end der hvor vi selv skal finde ud af om det er kunst. Det har et stort forsøg med kunst fra Louisiana, hvor forsøgspersonerne fik deres hjerner scannet, vist*
Mange har utroligt svært at klare kaos i deres omgivelser, og det er den type billeder jeg har vist her i denne her blog. Dem der har roen i sig selv, vil også kunne finde roen i billedet, uanset at de er uden for standart. Den der selv har roen i sig, uanset hvor meget stress og uro der er rundt omkring, får som regel ikke den dårlige stress, og kan sådan som jeg ser det, bruge den her slags værker til at videreudvikle sin hjerne til at tænke mere komplekst, og dermed ofte opnå bedre resultater, – også på helt andre områder.
Det er ikke fordi jeg ikke kan male på flade og firkantede lærreder, og der fortælle ret komplekse historier og drille med perspektivet, og lade dimensionerne spille sammen, og have indflydelse på hinanden, så dine øjne og og hjerne kommer på overarbejde. Du bliver ikke strøget med hårene, men får noget der hele tiden forandrer sig, og udfordrer dig. Så længe du ikke ser værket, ligner det sig selv; men tager du dig tid, opdager du sikkert hele tiden noget nyt, som igen er en afspejling af det der lige nu betyder noget for dig. Det du ikke beskæftiger dig med, ser du ikke. Hjernen vil gerne genkende, og samle det i historier; – og dit humør , og dine oplevelser og erfaringer, er det der giver dig dine oplevelse og historier.
Med fritstående – og frithængende skulpturelle malerier kan man virkeligt komme med komplekse og flertydige udsagn, og lave nogle sløjfer der hele tiden forandrer de konklusioner man prøver at træffe. Du kan decideret komme rundt om et emne, og sætte ting sammen , som man normalt ikke kan kombinere i samme slags udsagn, idet du ikke vil kunne overskue hele værket i et blik, og selvom vi normalt vil kunne gætte os til bagsiden af en skulptur, så giver maleriet flere muligheder for overraskende ambivalente udsagn.
Normalt er det meget svært at beskrive en borg udvendigt og indvendigt fra på én gang. Her er så hele historien, hængende frit i luften, og som altid når jeg maler, er der en masse, som kun øjet kan fange, så derfor, kom og se den ægte vare, eller lav en aftale om en udstilling, og jeg skal nok huske også, at tage nogle flade firkantede malerier med; – Det kan du få sort på hvidt og hvidt på sort
- http://aktuelnaturvidenskab.dk/fileadmin/Aktuel_Naturvidenskab/nr-1/an1neurobio.pdf
videnskab.dk/kultur-samfund/neuroaestetik-eller-kunst-pa-hjernen