Uanset om du ser billedet her eller originalen, så er det næsten umuligt at se, at det her maleri er et helt fladt kvadratisk maleri, som bare hænger på spids. Med en smule matematik, og en vis rummelig fornemmelse, er det ikke så svært endda, at drille øjnene, når lærredet hænger på spids, men ret svært, hvis lærredet hænger lodret/vandret.
Har du først styr på lidt forskellige perspektiv-regler, så er det ikke så svært endda. Alligevel skal man virkeligt vide hvad man vil have sin konstruktion til at gøre. Konstruktionen er først og fremmest en ramme for historien, men også en ting, som kan være med til at bygge et rum inde i dit hoved, samtidigt med at det meget gerne må få dig til at undres.
Det er længe siden jeg begyndte at vende de kvadratiske billeder på spids. Jeg opdagede, at du får et meget større, lettere og mere dynamisk billede, end hvis du har hængt billedet “lige”.
Et kvadratisk eller næsten kvadratisk billede, vil ofte virke meget mere Kompakt og stationært, og vil derfor nemt kunne komme til at virke tungt og bastant. I den vestlige verden er vi så vandt til at alt skal være lodret/vandret, at håndværkere nærmest har det som et refleks, at lave tingene sådan, og har ret svært ved ikke at lave tingene lodret/vandret og i 90 graders vinkel, ellers kan de næsten ikke finde ud af det. Til gengæld gør det, at det er nemt at lave synsbedrag. Der er naturfolk meget sværere at snyde. M.C.Escher, er en kunstner, som udviklede synsbedraget til det ypperste. Han blev anerkendt blandt matematikere før end kunstverdenen anerkendte ham. Jeg blander både matematik, det okkulte, religion, filosofi, viden om perception, en del af de grundfigurer som M.C.Escher udviklede og meget andet med ind i den kunst jeg laver.
Vi har stadig brug for eventyret, magien og romantikken, også i vores tit fortravlede hverdag. Disse ting bruger jeg også andre steder, end i min kunst. En tilfældighed viste mig, at jeg ikke blot kan gøre lidt ved andres smerter få beskeder fra væsner i andre vibrationer, men også stoppe regnen. Det vil mange andre også kunne, blot ved at tro på at man kan. Med en sådan en bevidsthed, har vi brug for mere end de almindelige farver som vi kender. Med kirken fik vi brug for bladguld og andre bladmetaller efterhånden som vi udviklede os, og fik en større åndelig indsigt. Nu har vi igen udviklet os. Vi fik strøm og computere, og bilerne, og ikke mindst deres farver gav udviklingen til nye type farver, som nok også må anses for at være mere spirituelle, ikke mindst ud fra den måde som de fungerer på. Interferens-farver er så vidt jeg kan bedømme i familie med farverne i vores aura.
For nogle år siden var jeg inviteret til Læsø Kunstfestival, og fik lidt af en overraskelse, for selvom jeg har malet kvadratiske malerier på spids i rigtigt mange år, så var der åbenbart nogle på Læsø, som i meget gamle dage havde syntes, at det var et interessant format, for der så jeg gamle gårde med tang-tage, som havde nogle vinduer , som var kvadratiske på spids!!!
De fleste af mine kvadratiske malerier er helt flade, men sommetider kan der forekomme undtagelser!
Det kræver lidt mod at hænge et billede op i sin stue, eller hvor man ellers har kunst, der ikke hænger lodret/vandret, eller har anden facon end flad og firkantet, men til gengæld får man så meget ekstra. Læg mærke til om du kan “komme ind” i den kunst du har på vægen, der hvor du oftest ser det fra. Ikke alle malerier skal ses lige forfra. Læg mærke til, om du føler at billedet kommer dig i møde, og om du kan komme langt ind i billedet, eller at det føles som om du får lov til at stå ved sidedøren og tigge om adgang. Nogle gange handler det om hvor i rummet det hænger. Nogle gange bliver et billede der er bedst i højre side af en væg, af dekorative årsager hængt til venstre. En omhængning han ændre en stues energi totalt.
Et maleri på spids vil ofte ændre energien til noget der er lettere. Det kan sagtens hænge sammen med andre almindelige billeder, der hænger lige. Vi er på vej ind i en ny tidsalder, hvor vi ikke længere skal være så firkantet i vores tankegang. Det vil det være fint, at hænge noget af kunsten på spids, eller have noget med en mere organisk facon. Det kan sende dine øjne og hjerne på overarbejde