Vi omgiver os med store mængder af kunst og kultur, uden at vi anser det som værende kunst. Vi har faktisk mange jobs, som reelt er kunstneriske jobs, uden at vi anerkender dem som det. Vi er også tit selv kreative.
Hvad nu hvis kunsten ikke fandtes mere, hvad nu hvis ordene kun kunne fortælle fakta, og fantasien var død. Hvad nu hvis vi hverken kunne lave billeder ud fra fantasien eller virkeligheden, hvad kunne vi så?
…… og så kom mareridtet! pludseligt er malerierne på dine væge væk! Det er familiefotografierne også, og ja, gad vide om ikke børnenes tegninger røg med der? Varerne i Brugsen ser underlig ud, og designermøblerne er borte med blæsten, Guldsmeden, og tøj, alt er forandret, og det er barndommens gade også på mere end én måde
Ingen forskning, ingen udvikling, og måske heller ingen glæde. Samfundet mistede en stor del af sin sammenhængskraft, og sangen og musikken forstummede, og meget af vores følelsesliv forsvandt, og mange uforglemmelige oplevelser,ville gå i Glemmebogen, for vi mangler noget at hænge det op på.
En kunstner beskrev og tegnede en helikopter 400 år før end den første helikopter kom op og hænge i skyerne, og nu er det en selvfølgelig ting. forfattere fortalte om rejser tilmånen længe før de første mennesker tog afsted fra jorden 16 juli 1969 med kurs mod månen. Der er så store lighed mellem kunst og videnskab, og den måde man arbejder i begge områder, at videnskaben sandsynligvis også vil forsvinde.
Vi er omgivet af reklamer og farver, og selvom mange, især mænd, ikke kan se alle nuancer, så ville verdenen virkelig være kedelig, hvis alt kun var sort/hvidt og fakta. Vi er kreative nok til at kunne klare os med at gengive ting i sort/hvidt, men det kræver at vi kan få lov at være kreative, og sommetider sniger der sig nogle mellemtoner ind. Mørkehvid og lysesort, eller bare GRÅ. De akromatiske farver kan også noget.
Vi mennesker er skabt med en vidunderlig hjerne, en meget kreativ hjerne, en nysgerrig hjerne,og den nysgerrighed skal fodres. Som barn fik jeg at vide, at det kunne jeg få et vide når jeg blev stor! Det er et dårligt svar, og jeg hader det. Jeg prøver altid at svare ordentligt uanset om det er et barn på 2 eller 10, eller en voksen på 25, 50 eller 85 år; og kan jeg ikke svare, så prøver jeg gerne, med at finde svar som kan bruges.
Hvad forestiller dit maleri så??? Der kommer en af mine undtagelser for at komme med et præcist og fyldestgørende svar, for der er ingen facitliste på hvad mine værker forestiller. Med det moderne maleri kom beskueren mere ind i kunsten. Nu var det ikke mere portrættet af en bestemt person, eller et bestemt sted, men oplevelsen af tingene, og efter fotografiets opfindelse, blev det helt andre ting der kom i spil, og pludseligt er det beskuerens oplevelser der blev den afgørende faktor. Selvom kunstneren er vigtig, så blev kuratorerne og kritikerne afgørende brikker til at give publikum nye typer oplevelser. Kun få mennesker tør tage ansvar for hvad de synes er god kunst for dem selv. Kunst er blevet noget med intellektuel status, og det med at kunne de rigtige ord, i stedet for blot at opleve. Mange mennesker mener, at de ikke har forstand på kunst, da de ikke ved hvad alle de fine ord betyder. Jeg påstår, at det er langt vigtigere at opleve et værk,end at vide hvad kunstneren hedder, og at kende til kunsthistorien. Et godt værk skal kunne klare sig selv, uden fantasifulde forklaringer, og give beskueren en oplevelse
For mig repræsenterer H.C.Andersens eventyr det som et godt kunstværk skal kunne, nemlig forstås på et plan af et barn, den voksne får noget mere eller noget andet ud af det, eksperten ved en hel masse om om værket og kunstneren, og professoren kan studere kunstnerens værker i årtier,og stadigt finde nye ting.
Jeg er blot kunstneren og opfinderen. Den der hele tiden går nye veje. jeg prøver at fortælle nye eventyr i billeder.Jeg prøver at give dig oplevelser der kan få dig til at undres over dit eget sanseapparat. Selvom jeg ikke skriver spørgsmål direkte til dig, så prøver jeg, at få dig til at tænke på andre måder, end det du plejer.
Sommetider ser jeg noget andre skriver om og til mig, og det gør mig bevidst om de ting jeg laver. Nogle af de floskler og talemåder vi har, har også indflydelse på hvad jeg gør og tænker. Man kan se længere end øjet rækker, jeg laver magiske og/eller foranderlige billeder. Hvorfor skal alting være så fladt og firkantet. Hvis vi skal tænke ud af boksen, hvorfor så ikke også ind i boksen. Verdenen er større og mere kompleks end som så, og 3-D er ikke altid nok.
Hvad skal du så bruge alt det her skriveri til? Gå ud og opdag noget af alt den skjulte kunst, og lav selv noget. Selvom jeg skrev det her mellem jul og nytår, lavede jeg en sød lille dekoration fundet i en have, men naturen giver også nok til at lave noget smukt. Små skriblerier på et stykke papir medens du sidder i lang tid og taler med tante Oda, kan også sagtens blive noget spændende. Jeg har oplevet mange mennesker, som fortæller at de laver noget, sådan bare lidt for sjov, og at det ikke er noget særligt. Mange af de ting, er så gode, at jeg gerne ville kuratere deres ting til en udstilling, og har rent faktisk gjort det, til udstillinger i Hanstholm, da jeg havde ansvaret for en del af udstillingerne der. Nyd også, når du ser noget smukt tøj, en flot farve, eller du finder noget smukt til dit hjem. Selvfølgelig kan du også se udstillinger, med ting som er flotte, skræmmende, tankevækkende eller underlige, og som kan imponere dig, men som du IKKE vil have op på dine egne vægge. Nyd også dem, og lad dem tale til dig, og tag den oplevelse med dig, så du kan leve videre med dem, og de oplevelser som du fik. Nyd kunsten medens vi har den!