Akrylmaleri 23 X 31 cm af blomsterdekoration i landskab, arrangeret i Blå Emalje, på håndlavet lærred

Det er lidt af en myte, at man skal have rigtigt mange penge for at købe kunst; men prioriterer du, at det skal være godt, frem for at det er et højt profileret navn, så vil du tit kunne finde spændende kunstnere, både på nettet, og i nærområdet, som er til st betale sig fra. Har du begrænsede midler, så er det nok ikke et kæmpe maleri du har brug for. Mange kunstnere har også små formater, eller gamle værker, som godt kan sælges til en fornuftig pris. Vær ærlig med hvad du kan købe for, sommetider kan vi godt finde på at give et godt tilbud, især hvis du har sagt noget pænt om et værk, for det er vores børn , og dem vil vi helst have “gift” med nogen der vil elske dem! Hvis en person prøver at fortælle hvor dårligt et værk er, har jeg før ladet en person gå, uden at kunne få lov til at købe. Andre har fået lov til at afdrage, og andre har fået noget til en pris, som deres pung kunne tåle. Måske kan du noget som jeg har brug for, eller har noget jeg kan lide eller bruge, så kan man sommetider godt finde ud af at bytte. Lad være med at presse prisen, for det kan hidse enhver kunstner op. Vi kunstnere skal jo også have mad på bordet, og de materialer vi bruger koster mange penge. Den pris du ser, er inklusiv materialer. En dag fik jeg nogle blændrammer og nogle få farver og lidt til at præparere lærred med, og der røg 4.000 kr og så lidt rå lærred, og så var der mere end 2.000 kr væk. Det koster! Det koster at producere god kunst.

Artmoney
Artmoney 1.28.2.2013Dk

Artmoney er at opfatte som en international valuta, med en fast værdi, som svarer til en dansk 200 kr- seddel, dog med den lille forskel, at det er sjældent, at vi hænger vores pengesedler op på vores væg . Artmoney er som regel så flotte eller interessante, at vi gerne vil vise dem frem. Med 200 kr/pr. stk., behøver det ikke at vare længe inden man har en lille samling. Artmoney kan som regel bruges til delvis betaling af anden kunst hos dem der laver Artmoney, men der er også andre der modtager Artmoney som delvis betaling. Artmoney måler 12 X 18 cm, og der er frit spil på den 3. led. Jeg har alt fra omkring 1 mm til omkring både en halv, og en hel meter høj. Du kan se meget mere på www.artmoney.org

Vælg med øjne og hjerte. Mange vil gerne have, at kunst kræver en intellektuel, og næsten videnskabelig viden om kunst, og hvor har jeg tit hørt nogen sige, at de ikke har forstand på kunst. For mig er det en løgn, som er sat i verdenen af folk der ønsker at monopolisere kunstverdenen. Du har forstand på hvad du kan lide, og hvad du ikke kan lide, så derfor har du forstand på hvilken kunst du kan lide. Alligevel synes jeg, at du skal se nærmere på, hvis der er et værk der driller dig, eller irriterer dig. Jeg kan huske at jeg så en fortælle at vedkommen havde opdaget, at nogle gange blev man for hurtigt med det værk man øjeblikkeligt faldt for, medens man tit blev mest glad for det der gav problemer, ofte blev det det, som vedkommende kom til at elske aller mest. sommetider giver det perfekt uperfekte lidt ekstra, f.eks. noget at tænke over. At betonkonstruktioner giver mulighed for linjer, som kan drille hjernen, er en udmærket ting. At vi så i bibelsk forstand lever i en periode betegnet som en blanding af ler og jern, synes jeg er lidt pudsig, for vi bruger oceaner af beton, som er noget med jern inden i; – og selve betonen er lavet sand, grus og ler der er brændt, det syntes jeg er pudsigt. Beton kræver vedligeholdelse, for ruster jernet, ødelægger det betonen inde fra!

Som kunstner kan jeg godt bruge referencer til tidligere kunstretninger, og komme med mit eget udtryk, og blande teknikker. Jeg tog og limede noget stanniol på lærredet, for at opnå en struktur. Ved at kante området med Modeling Paste,kunne jeg få lidt ophøjning, som om noget havde mast sig ud. Da jeg så, inspireret af Konkret Kuns lavede en opdeling af lærredet, kunne jeg drille med ord: Konkret gennembrud, og så fik ordene pludseligt en form for dobbelt betydning

Ser du noget på nettet, så se, om det er overkommeligt at besøge kunstneren. Er det det, så kan et besøg være godt for begge. Du kan se tingene i virkeligheden, og det kan tit betyder at du får en helt anden oplevelse, fordi jeg bruger f.eks. farver og effekter, der næsten er umulige at fotografere, men ikke svære at se. Der er stor forskel på at se et værk i virkeligheden, eller bare at se det på en skærm, for selvom du ved at billedet her over er 120 X 90 cm, så er oplevelsen af værket noget andet. Målene kan du bruge til at se, om du har et sted, hvor der er plads nok til det. Kommer du på besøg, så kan du få meget mere at se, og jeg fortæller glad og gerne om min kunst, og vi kan nemt begge få en oplevelse ud af det. Somme tider får jeg også noget at vide, af den der ser værkerne, som jeg ikke selv har set; – jeg har blot lavet det, og noget a det er styret tilfældigheder.

jeg kan godt lide at modificere nogle af mine lærreder, og de giver alle noget. Her har jeg nålet et lærred op, og syet noget af det. Det bliver syet i hånden. Jeg tænker kun i form og facon, og ikke i motiv. Et lærred bør kunne klare sig selv uden motiv, når det er færdigt præpareret. det er som regel først derefter jeg tager stilling til hvad den vil færdigudvikles til. Lærredet bestemmer meget selv hvad det vil være! Det er et samarbejde, hvor også andre væsner blander sig.

…. og sådan blev resultatet på det lærred! Meget dramatisk, og med mange muligheder for at fortolke, og drillerier til øjnene. Man skal se originalen, for en skærm og en printer har meget færre pigmenter end jeg bruger, og nogle farverne er ikke det vi forstår ved ægte pigmenter, men er små bitte krystaller, som bryder lyset, og som derfor er næsten umulige at fotografere, så derfor: Ring og lav en aftale, for jeg er ikke altid hjemme, heller ikke selvom jeg tit sidder eller står og arbejder mange timer ved staffeliet, og er mange timer ved Pc’en, og jeg elsker at blive forstyrret af mennesker der gerne vil se, også selvom du ikke har tænkt dig at købe, for selvom jeg elsker når folk meget bogstaveligt sætter pris på et vær ved at betale for det, så elsker jeg at vise tingene frem, og skulle du have lyst til at udstille, så gør jeg også gerne det.

I nogle sammenhænge siger man at størrelsen ikke betyder noget; men størrelsen har virkelig stor betydning, og det har bestemt også betydning, fra hvilken vinkel man ser et værk fra. De fleste af mine værker forandrer sig når du går forbi. Rigtigt mange malerier har en måde at hænge på en væg, hvor det er lettest at ” komme ind i værket på”, og som du sikkert har opdaget, så har facon også noget med oplevelsen og udseendet at gøre, men selvom det ser kompliceret ud, gør min tålmodighed, og min glæde ved håndværket det nemt for mig at udføre. Et sådant ikke firkantet maleri eller et relief maleri som “buler”, kan noget andet og mere end et traditionelt maleri der hænger “lige” på væggen. Det er nemt for mig, at få malerierne til at virke overbevisende 3-D-agtigt, som den verden vi jo lever i. Hvis mine øjne og hjerne oplever hele værket som værende 3-D, så vil andre nok også opleve det sådan.

Sat lidt på spids, så har jeg flere formål med min kunst, og en af dem er, at du ikke altid skal tro dine egne øjne. Du skal have et godt eventyr, der kan være skjulte ting, som hvis du er nysgerrig, så se om der er ting du ikke altid lægger mærke til ved første øjekast. nyd billederne både på afstand, og tæt på. Kunst koster penge. Få mest muligt ud af det. Opdag at dit humør har indflydelse på dine oplevelser, og at det skiftende lys gennem dagen også er med til at ændre oplevelserne. Hvordan hænger værket i forhold tilvinduerne, og hvad med elektrisk lys. Næsten alt har betydning.

A.C.Rosmon, surrealisme,synsbedrag,akrylmaleri,akryl,

Jeg kan tit finde på at lave noget , som nogle vil kalde perspektiv-fejl. Det er ikke fejl i traditionel forstand, men for mange år siden, blev jeg opmærksom på en kunstner som hedder M.C.Escher, og som fascinerede mig med alle hans umulige figurer, som var synsbedrag på et meget højt plan. Et sådant synsbedrag tager ofte meget længere tid at beregne og tegne op medens jeg skitserer direkte på lærredet, end hvis jeg laver et traditionelt perspektiv, fordi min tilgang er, at det skal se rigtigt ud ved første øjekast, og så der alligevel er lidt der skurer i øjnene, uden at det er alt for let at gennemskue. Det var i matematikkens verden jeg opdagede M.C.Escher først, og sammenstødet mellem Fladland, og det rummelige, og det var matematikerne, som anerkendte hans genialitet, før end kunstverdenen, ville anerkende ham!

Jeg har pænt over 1.000 farver, og der er nogen der siger, at man kan lave alle farver med kun 3 farver og sort og hvid. Det er delvist rigtigt, især hvis du elsker dussede farver! Når du blander 2 Farver, begynder de at æde hinanden, og kan de slet ikke lide hinanden, slår de hinanden ihjel, med mindre vi gør noget særligt. Det at farverne begynder at æde hinanden betyder , at brillansen , klarheden forsvinder. Farverne bliver lige som lidt tåget og grålig. Hvis man blander 2 kontrastfarver, så prøver de at lave en ubestemmelig farve, så da jeg smed et billede af et træ med rødt løv i en app som Golden har på deres hjemmeside, og som kan analysere farver på et foto, blev jeg ret overrasket over, at farven laves med rød og grøn. Det at få en fornuftig farve ud af det, kræver, at der er en der har overmagten. Hvis man tager de samme 2 farver, og lader dem ligge i hvert deres lag, så bliver det en væbnet konflikt, hvor de hidser hinanden op så det vibrerer, og det er den øverste, som er dominant, så derfor har jeg pænt over 1.000 farver, så jeg kan brillante farver, som næsten skærer mig i øjnene. Da jeg skulle til at begynde at male, kom den ide, at bare man kan sætte farver pænt sammen, så måtte man være kunstner, for det abstrakte maleri var opfundet. Jeg elsker farver, og har et farvesyn der er lige så godt som de fleste kvinders, så jeg har mindst 10 farver i hver farvegruppe, og som regel mange flere, samt andre ting som øjet fanger på overfladen, som f.eks. bladguld og Gold Mica Flake. Jeg laver sommetider ting med kun ét pigment, eller kun få farver, så det er sjældent jeg lave “solo-koncerter”, “Kammermusik”, men lader det som regel blive til en”koncert med et symfoniorkester”, som alt andet lige virkeligt vil kunne mætte vores sanser.

Maleri 130 cm høj, 70 bred af en vase med rigtigehuller ind. Inspireret af den Japanske blomsterkunst Ikebana

Endnu en ting , som giver mange farver, er at mange farver findes i mange forskellige konsistenser med mere. Noget er tyndere end vand, noget er som piskefløde, og noget som smørbart smør, noget er 16 timer om at tørre, og noget flyder helt ud og bliver meget mat. Alt sammen har betydning for hvilke teknikker vi kan bruge dem til, og samtidigt har jeg rigtigt mange hjælpemidler, og redskaber,som gør, at jeg kan lave rigtigt spændende og overbevisende værker, så jeg kan lave noget der ligner marmor, eller rigtige huller ned til et dybereliggende lag. Ting må meget gerne se helt rigtigt ud.

jeg har det med at udvikle teknikker, have flere verdener og parallelle verdener i samme maleri, og stedet er måske fra et andet steder i universet med intelligent liv, som har et andet vibrationsniveau end hos os her på jorden. Der er i hvert fald Bibelsk belæg for, at der er andre beboede steder i universet med intelligent liv . Det kan vi læse som noget af det første i Jobs Bog.

fritstående skulpturelt maleri

Malerier og kunst findes i mange forskellige formater. Besøg de kunstnere som du kan lide, eller besøg de Gallerier, som du synes ser spændende ud. Sommetider kan man godt få reserveret et værk, hvis man er nødt til at spare lidt mere op. fortæl hvad du kan lide, for sommetider har vi mindre ting der ligner, hvis du f.eks. ikke har råd eller plads til det helt store værk. Lige nu arbejder jeg på et lærred, som skal passe ind i en krog, så man kan sagtens bestille et værk, som skal passe ind på en bestemt plads. Jeg har også prøvet at lave værker, som skulle fortælle om bestemte firmaer. Køb kunst; men lad dine egne øjne og pung bestemme, for du er den der har forstand på hvilke værker som kan glæde dig i mange mange år!